Myyjän suurin vastustaja on usein oman pään sisällä. Myyjä on menestyksensä este: vaikka hän tietää, mitä menestyminen vaatii, hän onnistuu jollain ilveellä pilaamaan hyvän fiiliksensä. Tässä jutussa kuulet mihin kannattaa suunnata ajatuksiaan, jotta hyvä meininki pysyy päällä.
Mennyt masentaa
Menneestä löytyy aina murehdittavaa. Myyjän päässä pyörii se iso kauppa, joka olisi kotiutunut, jos vaan olisi muistanut sanoa sen yhden ratkaisevan asian (tai jättänyt sanomatta). Toinenkin kauppa olisi tullut, jos olisi juonut baarissa yhden vähemmän ja ollut skarppina aamuysin kakkospalaverissa. Ja tietysti hän möisi vessapaperin sijaan uusia Bemareita, jos olisi viitsinyt yhtään panostaa työhakemukseen. Lukiossakin olisi voinut muuta kuin lorvia ja puolison olisi voinut valita paremmin ja…
Mennyt on mennyttä eikä sitä voi elää uudelleen. Menneiden jauhaminen ei johda mihinkään. Menneitä märehtimällä voi vain masentua. Jos huomaat jatkuvasti pyöriväsi menneissä, lopeta se. Jos ei onnistu omin voimin, hanki apua.
Tuleva ahdistaa
Tulevaisuus ei sekään ole kaikille ruusuinen, vaan näyttäytyy helposti ahdistavana. Totta kai elämässä voi tulla eteen sudenkuoppia, mutta ei niitä kannata etukäteen murehtia. Silti osa myyjistä stressaa jo etukäteen myyntitilanteita, ja pelkää epäonnistuvansa. Mitä järkeä?
Murehtimalla etukäteen tekee itselleen karhunpalveluksen. Jos kaikki vastoin odotuksia meneekin hyvin, murehtii turhaan. Jos kakka osuu tuulettimeen, tulee murehdittua kahteen kertaan.
Elä nykyhetkessä
Menneen märehtimisen ja tulevaan tukehtumisen sijaan pitää keskittyä siihen, mitä juuri nyt on pöydällä. Keskity tekemään se hyvin. Pistä laput silmille, vaikka se vaikeaa onkin.
Hoida päivän soitot vaikka puhelin painaa. Vedä tapaaminen niin hyvin kuin pystyt, vaikkei liidi vaikuta timanttiselta. Tee tarjous ajallaan, vaikkei jaksaisi. Pidä huoli, että olet yhteydessä jokaiseen johon olet luvannut olla yhteydessä.
Ai ei irtoa? Kokeile näitä:
- Tee murehdi myöhemmin -lista: jos jokin asia häiritsee, kirjoita se ylös jotta muistat murehtia sitä myöhemmin, ja jatka työntekoa.
- Älä aseta itsellesi liian suuria vaatimuksia. Päätä keskustella vain yhden asiakkaan kanssa puhelimessa. Usein sen jälkeen voikin ihan hyvin soittaa lisää.
- Teslaa Mel Robbinsin lähtölaskentaa: kun tuntuu, että pitäisi tehdä jotain, laske 5-4-3-2-1 ja aloita sitten.
Katso videolta Robbinsin mainio esimerkki.
