Kesälomalla maistuu jäätelö. Edes kioskilla ei malta olla tarkkailematta miten myynti toimii, joten aloitellaan syyskausi kesäisissä tunnelmissa.

Jäätelön myynti tuskin on kultakaivos, vaikka vitosen tuutista voisi muuta päätelläkin. Kioskimakujen litrahinnat ovat tuplat siitä mitä Prisman pakastealtaasta, sillä suomalainen byrokratia vetää satasia välistä ennen kuin yhtäkään tuuttia on myyty, ja henkilöstökulut ovat karmeat vaikka kuinka yrittäisi pyörittää toimintaa kesätyöntekijöiden voimin. Jäätelölläkin pärjää, varsinkin jos osaa myydä.

Kolme mokaa jäätelökioskilla

Otan aina kaksi palloa eri makuja, mutta kerran tuli todellinen tenkkapoo, sillä myyjä meinasi ettei se onnistu, koska toinen pallo on tavallista jäätelöä ja toinen Mövenpickiä. Ihmettelin ääneen, että mikäs siinä nyt on niin vaikeaa, jolloin hän sanoi että kai hän voi myydä Mövenpickin hinnalla. En suostunut maksamaan ylimääräistä siitä halvemmasta pallosta, joten tyydyin kahteen palloon perusjäätelöä.

VINKKI: Ohjeista myyjät erikoistilanteisiin. Mitä jos olisi ottanut hinnan vaikka puolivälistä? Hupsis olisi myyty enemmän!

Ahneen isän saatua tuuttinsa oli makua miettineen pikkulikan vuoro. Myyjä ehdotti heti pientä annosta, mikä kuulosti erikoiselta lähestymistavalta – ei kai kukaan pientä jäätelöannosta halua? Kysyin mitä mieltä likka on, ja hän ilmoitti jaksavansa isonkin annoksen. Tilattiin iso ja kaikki meni.

VINKKI: Älä ehdota halvinta vaihtoehtoa

Istuimme alas ja aloitimme herkuttelun. Parin lusikallisen jälkeen tyttö kysyi ”iskä, miksei me otettu strösseliä?”
No kun sitä ei tarjottu. Palasin kupin kanssa tiskille ja otettiin strösselit päälle. En usko, että kovin moni jaksaa palata tiskille, vaan ajattelee ettei kehtaa tms. Jos myyjä ei tarjoa lisukkeita, niin harva tilaa niitä itse, ja vielä harvempi palaa ostamaan jos unohtaa tilata ne itse. Moni ei tajua, että lisukkeiden tarjoaminen on asiakaspalvelua eikä tyrkyttämistä.

VINKKI: Ehdota lisäkauppaa

Mitä mokat maksavat?

Yleensä puhelias likka oli hiljainen kun jäätelössä oli täysi työmaa. Se antoi minulle mahdollisuuden ynnäillä mielessäni kuinka paljon rahaa jäi tai oli vaarassa jäädä pöydälle.

  • Yksi kalliimpi pallo n. 0,50 €
  • Pieni annos ison sijaan 1,00 €
  • Strösseli 0,50 €

Kaksi euroa ei tunnu paljolta, mutta jäätelöä myydään kesäsesonkina todella paljon. Päivä oli pilvinen, mutta silti varttitunnin aikana kioskilla kävi 8 muuta asiakasta. Hyvänä päivänä kioskilla voi vierailla yli 500 asiakasta, jolloin numero alkavat näyttää komeammilta.

Pelkästään muuttamalla puheissa pienen pallon isoksi voi vaikuttaa radikaalisti katteen kertymiseen. Jos ehdottaa kaikille isoa annosta, myy helposti 100 palloa, kuin tarjoamalla kaikille pientä jäätelöä. Mikäli muistaa kysyä strösselit, niin 20% onnistumisella myy 100 strösseliä extraa. Mitä jos tarjoaisi kaikille vielä kastikkeet ja kahvitkin perään? Hyvä myyjä myy helposti ainakin 200€ enemmän päivän aikana.

Jos kioski on auki kesäkaudella edes 50 aurinkoisena päivänä, niin puhutaankin yht’äkkiä kymppitonnista koko kesäkautena. Pienistä puroista tulee iso virta!


Kysytäänkö teillä lisäkauppaa aina kun se on mahdollista ja asiakkaan edun mukaista? Jos ei, niin ota yhteyttä lomakkeella ja järjestetään myyntikoulutus jossa asia hoidetaan kuntoon.