MYYNNIN OIVALLUKSIA

Huippumyynnin blogi

Huippumyynnin blogissa jaetaan ajatuksia, kokemuksia ja konkreettisia vinkkejä myynnin arkeen. Artikkelit tarjoavat inspiraatiota ja käytännön vinkkejä niin konkarimyyjille kuin vasta-alkajille. Joukosta löytyy vieraskynäkirjoituksia sekä pikkuisen purnaamistakin.

Joka torstai tuore oivallus eetteriin!

Kannattaa esitellä vain tärkein hyöty

Kannattaa esitellä vain tärkein hyöty

Myyjällä on paha tapa ajatella, että enemmän on parempaa. Soitoissa ja tapaamisissa enemmän toki onkin parempaa, mutta myyjän avatessa suunsa vähemmän on lähes poikkeuksetta enemmän. Etenkin ostamisen hyötyjä perusteltaessa on sitä parempi, mitä vähemmän hyötyjä esittelet. Yhteen hyötyyn keskittyminen on parempi kuin kymmenen hyödyn läpikäynti....

read more
Ajattelet mitä kulutat

Ajattelet mitä kulutat

Myyjän homma ei ole helppo. Työssä kohtaa ihan väkisin vastentahtoisia asiakkaita, koska mitään tuotetta ei pysty myymään jokaiselle. Aina löytyy joku, joka ei osta edes periaatteesta, vaikka saisi ilmaiseksi. Itse olen kieltäytynyt ilmaisesta kahvikoneesta, kun en...

read more
Miksi käytän buukkaria?

Miksi käytän buukkaria?

Kyllä myyjän pitää sopia itse tapaamisensa. On muuten aika yleinen vastalause, kun myyn buukkausta eli tapaamisten sopimista palveluna. Minua useammin vastauksen kuulee tosin oma buukkarini. Miksi käytän buukkaria? Miksi ihmeessä myynnin ammattilainen käyttää itse...

read more
Mene sinne missä ei ole kilpailua

Mene sinne missä ei ole kilpailua

Ihmiset ovat laumasieluja. On mukavaa ajaa hybridillä kun naapurikin ajaa, käyttää samoja merkkivaatteita mitä kaverit, ja myydä sille kuumalle kohderyhmälle jolle kaikki muutkin myy. Muistan yhteisiä buukkipäiviä myydessäni varainhoito- ja sijoituspalveluita. Kollega...

read more
Vertaile itseäsi muihin fiksusti

Vertaile itseäsi muihin fiksusti

Myynti ei ole reilua, todettiin viime viikolla, ja käskettiin olemaan vertailematta itseään muihin. Jos tarkkoja ollaan, niin tietyissä asioissa vertailu kuitenkin kannattaa. Tässä jutussa kerron mitä vertailla ja mitä ei. Yleensä ihmiset vertailevat itseään toisiin...

read more
Myynti ei ole reilua

Myynti ei ole reilua

Maailmassa nallekarkit eivät koskaan mene tasan. Moni manaa lähtökohtiaan: kieltämättä se kyrsii jos on syntynyt alkoholistiperheeseen, kärsii kolmesta kroonisesta sairaudesta ja munakin on pienenpuoleinen. Aivan samalla tavalla myynnissä lähtökohdat eivät ole reilut,...

read more
Hyvästi paha päivä

Hyvästi paha päivä

Myyjiä on kahdenlaisia. Osalla on jatkuvasti huonoja päiviä, mutta toisilla ei oikeastaan ikinä. Tämä ei johdu siitä, etteikö osa myyjistä koskaan kärsisi vastoinkäymisistä tai nousisi väärällä jalalla. Syynä on se, että osa ihmisistä pystyy tekemään päivästään hyvän....

read more
Ymmärrä asiakkaan motivaatio

Ymmärrä asiakkaan motivaatio

Suurin osa myyjistä hoksaa jo uran alkutaipaleella asiakkaiden olevan erilaisia. Parhaimmisto luokittelee asiakkaita ainakin jollain tavalla, jotta pystyy nopeasti päättelemään mistä kulmasta jutun juurta kannattaa aloitella kunkin uuden henkilön kanssa. Asiakas puhuu...

read more
Soita kuin amatööri

Soita kuin amatööri

Vaikka yritykseni tekee puhelinhommia, en silti jaksa itsekään kuunnella pask... huonoja puhelinmyyjiä. Aika usein alkaa riittää jo ensimmäisen lauseen alkupuolella (vaikka siinä olisi vain kaksi sanaa) kun Ritva tarjoaa kyllästyneellä äänellä Talouselämää, vaikka...

read more
Hinnankorotus oikein tehtynä

Hinnankorotus oikein tehtynä

Olen räntännyt moneen kertaan yritysten tavasta tehdä vaivihkaa hinnankorotuksia. Tuhmeliinien listan kärkikahinoissa ovat juhannuspäivänä 4G-liittymien massapäivityksestä 5G-liittymiin tiedottanut Telia, sekä palvelupaketin tuplahintaiseen lupaa kysymättä vaihtanut...

read more