MYYNNIN OIVALLUKSIA
Huippumyynnin blogi
Huippumyynnin blogissa jaetaan ajatuksia, kokemuksia ja konkreettisia vinkkejä myynnin arkeen. Artikkelit tarjoavat inspiraatiota ja käytännön vinkkejä niin konkarimyyjille kuin vasta-alkajille. Joukosta löytyy vieraskynäkirjoituksia sekä pikkuisen purnaamistakin.
Joka torstai tuore oivallus eetteriin!

Kannattaa esitellä vain tärkein hyöty
Myyjällä on paha tapa ajatella, että enemmän on parempaa. Soitoissa ja tapaamisissa enemmän toki onkin parempaa, mutta myyjän avatessa suunsa vähemmän on lähes poikkeuksetta enemmän. Etenkin ostamisen hyötyjä perusteltaessa on sitä parempi, mitä vähemmän hyötyjä esittelet. Yhteen hyötyyn keskittyminen on parempi kuin kymmenen hyödyn läpikäynti....
Ajattelet mitä kulutat
Myyjän homma ei ole helppo. Työssä kohtaa ihan väkisin vastentahtoisia asiakkaita, koska mitään tuotetta ei pysty myymään jokaiselle. Aina löytyy joku, joka ei osta edes periaatteesta, vaikka saisi ilmaiseksi. Itse olen kieltäytynyt ilmaisesta kahvikoneesta, kun en...
Miksi käytän buukkaria?
Kyllä myyjän pitää sopia itse tapaamisensa. On muuten aika yleinen vastalause, kun myyn buukkausta eli tapaamisten sopimista palveluna. Minua useammin vastauksen kuulee tosin oma buukkarini. Miksi käytän buukkaria? Miksi ihmeessä myynnin ammattilainen käyttää itse...
Mene sinne missä ei ole kilpailua
Ihmiset ovat laumasieluja. On mukavaa ajaa hybridillä kun naapurikin ajaa, käyttää samoja merkkivaatteita mitä kaverit, ja myydä sille kuumalle kohderyhmälle jolle kaikki muutkin myy. Muistan yhteisiä buukkipäiviä myydessäni varainhoito- ja sijoituspalveluita. Kollega...
Vertaile itseäsi muihin fiksusti
Myynti ei ole reilua, todettiin viime viikolla, ja käskettiin olemaan vertailematta itseään muihin. Jos tarkkoja ollaan, niin tietyissä asioissa vertailu kuitenkin kannattaa. Tässä jutussa kerron mitä vertailla ja mitä ei. Yleensä ihmiset vertailevat itseään toisiin...
Myynti ei ole reilua
Maailmassa nallekarkit eivät koskaan mene tasan. Moni manaa lähtökohtiaan: kieltämättä se kyrsii jos on syntynyt alkoholistiperheeseen, kärsii kolmesta kroonisesta sairaudesta ja munakin on pienenpuoleinen. Aivan samalla tavalla myynnissä lähtökohdat eivät ole reilut,...
Hyvästi paha päivä
Myyjiä on kahdenlaisia. Osalla on jatkuvasti huonoja päiviä, mutta toisilla ei oikeastaan ikinä. Tämä ei johdu siitä, etteikö osa myyjistä koskaan kärsisi vastoinkäymisistä tai nousisi väärällä jalalla. Syynä on se, että osa ihmisistä pystyy tekemään päivästään hyvän....
Ymmärrä asiakkaan motivaatio
Suurin osa myyjistä hoksaa jo uran alkutaipaleella asiakkaiden olevan erilaisia. Parhaimmisto luokittelee asiakkaita ainakin jollain tavalla, jotta pystyy nopeasti päättelemään mistä kulmasta jutun juurta kannattaa aloitella kunkin uuden henkilön kanssa. Asiakas puhuu...
Soita kuin amatööri
Vaikka yritykseni tekee puhelinhommia, en silti jaksa itsekään kuunnella pask... huonoja puhelinmyyjiä. Aika usein alkaa riittää jo ensimmäisen lauseen alkupuolella (vaikka siinä olisi vain kaksi sanaa) kun Ritva tarjoaa kyllästyneellä äänellä Talouselämää, vaikka...
Hinnankorotus oikein tehtynä
Olen räntännyt moneen kertaan yritysten tavasta tehdä vaivihkaa hinnankorotuksia. Tuhmeliinien listan kärkikahinoissa ovat juhannuspäivänä 4G-liittymien massapäivityksestä 5G-liittymiin tiedottanut Telia, sekä palvelupaketin tuplahintaiseen lupaa kysymättä vaihtanut...