Täydellinen myyntisähköposti

Saan harmillisen vähän myyntipuheluita. Veikkaan, että Huippumyyntiin soittaminen on liian jännittävä ajatus useimmille perusmyyjille, joten yrityksemme nimi yksinkertaisesti ohitetaan soittolistalla. Jos myyt jotain järkevää niin soita, ihan jo ammatillisessa mielessä kuuntelen mielelläni miten muut myyntityötä tekevät!

Olen kenties hieman erikoinen, koska haluan saada myyntisoittoja. Koitan aina pummia puhelimen vaimolta, sukulaisilta ja ystäviltä havaitessani puhelinmyyjän soittavan heille. Erityisen suurta iloa minulle tuottaa myyjien hämmentäminen vastaamalla puheluun esimerkiksi ”Pekan sihteeri”. Välillä saan hyviä myyntiargumentteja, mutta aivan liian usein linjalla on paperista lukeva robotti, jolla menevät pasmat sekaisin. Sori siitä!

Pari päivää sitten sain pitkästä aikaa ihan aidon myyntipuhelun. Tuttuun tapaani kysyin myyjältä ”mitä myyt” heti myyntiaikeet havaitessani. Hän vastasi napakasti, havaitsin aiheen jatkokeskustelun arvoiseksi, mutta pyysin häntä soittamaan kuukauden kuluttua kun ajoitus olisi parempi. Hyvin alkanut myyntiprosessi kuitenkin latistui, kun sain myyjältä sähköpostia.

Mieti mitä meilaat

Viime viikolla blogissa käsiteltiin oikeiden asioiden hinkkaamista. Kävipä säkä, kun minulle soittanut myyjä tarjoili sopivasti aiheen jatko-osaan!

Minulle soittanut myyjä luotti geneeriseen yleismeiliin. Hän lähettää todennäköisesti saman viestin jokaiselle prospektille riippumatta siitä mitä he ovat keskustelleet. Tämä käytäntö ei toimi, koska meilistä välittyy tietynlainen välinpitämättömyys ja mielenkiinnon puute juuri minun tilannettani kohtaan. Fokus on myytävässä tuotteessa asiakkaan auttamisen sijaan.

Ensimmäisen showstopperi oli jo viestin aloittava lause ”kiitos mukavasta keskustelusta”. Omasta mielestäni en parin lauseen vaihtamista oikein keskusteluksi laske. Tuli vähän liukuhihnaolo.

Yleismeili sisälsi hurjan määrän infoa esitteineen ja hinnastoineen. Minusta tämä on kaikkea muuta kuin optimaalinen ratkaisu, koska nyt voin itse käydä matskut läpi, ymmärtää ne väärin ja todeta myyjän palatessa ettei tuote ole minua varten. Asiakkaan pään kääntäminen on todella vaikeaa, kun päätös tuotteen sopimattomuudesta on kerran tehty.

Parempi tulos olisi syntynyt, kun myyjä olisi käyttäny pari minuuttia enemmän aikaa ja laatinut henkilökohtaisemman, lyhyen meilin. Myyjän olisi kannattanut tuoteoksennuksen sijaan vain kertoa niistä huikeista hyödyistä, joita hänen tarjoamansa palvelu mahdollistaa. Sillä hän olisi saanut minut suorastaan odottamaan hänen uutta yhteydenottoaan!

Täydellinen myyntisähköposti

Sähköpostista saa helposti yksilöllisen pienelläkin vaivalla. Kun meilin rakentaa valmiista blokeista, pystyy viestiin kokoamaan ainoastaan sen asiakkaan kannalta tärkeät asiat. Jos asiakasta ei kiinnosta leasing-vaihtoehto, niin miksi edes mainita sitä meilissä? Kun viesti käsittelee vain asiakkaan kannalta oleellisia asioita, se myös pysyy lyhyempänä, ja todennäköisemmin luetaan kokonaan.

Jokainen saa sähköpostia päivittäin enemmän kuin tarpeeksi. Jotta viesti jäisi mieleen, kannattaa siitä tehdä persoonallinen, esimerkiksi itselläni kännykästä lähetettyjen viestien allekirjoituksena on ”lähetetty Mobira Citymanista”. Suurin osa ei vitsiä huomaa, mutta joku on kiitellytkin päivän nauruista.

Sähköpostissa on pakko kerrata ne edut, jotka puhelimessakin käytiin läpi. Asiakas ei yksinkertaisesti voi muistaa kaikkea mitä keskustelitte, joten on liian suuri riski luottaa asiakkaan hoksanneen painaa mieleensä juuri ne oleelliset kohdat. Kertaa ja konkretisoi hyödyt.

Kaupanjälkeisessä meilissä etujen kertaaminen korostuu entisestään. Jos asiakas unohtaa miksi hän osti, on tilauksen peruminen lähellä. Auta asiakasta muistamaan miksi hän päätyi tekemään tilauksen, ja miten hänen elämänsä paranee kaupan ansiosta.

Kirjoitusvirheitä vilisevä sähköposti antaa myyjästä kehnon kuvan. Kannattaa käyttää ehdottomasti käyttää oikolukua, jotta simppeleimmät erheet jäävät koukkuun. Jos työnantajasi ei tarjoa tähän työkaluja, niin verkosta löytyy ilmaisia ratkaisuita.

Jos käytät valmiita pohjia, on riskinä väärän nimen päätyminen sähköpostiin saakka. Laadi pohjat sellaisiksi, että nimen kirjoittaminen ei voi jäädä tekemättä, esimerkiksi kirjoittamalla alkuun ”Hei MÖRKÖ” punaisella tekstillä. Näin nimi pistää väkisin silmään ja muistat vaihtaa sen!

Lopuksi kannattaa miettiä liitetiedostojen määrää ja laatua. Mitä enemmän tavaraa laitat matkaan, sen todennäköisempää on ettei niitä lueta. Hyvä nyrkkisääntö on yksi A4-koon liite (joka on helppo tulostaa mikäli yritys luottaa paperipalavereihin) sopivan pienikokoiseksi pakattuna. Suurikokoisten, painolaatuisten pdf-tiedostojen jakaminen vaikeuttaa kauppaa jos vastaanottaja on hitaan mobiilinetin varassa.

Yhteenvetona muistilista, jonka avulla on helppoa luoda (riittävän) täydellinen myyntisähköposti:

  1. Sisällön on oltava asiakasta kiinnostavaa. Keskity konkreettisiin hyötyihin ja etuihin (esim. kulut pienenevät 1000 €/kk). Karsi kaikki epäoleellinen.
  2. Oikolue viesti, niin annat fiksun vaikutelman. Varmista, ettet kirjoita asiakkaan nimeä väärin.
  3. Minimoi liitetiedostot. Mukaan vain 1x A4 esite sopivalla resoluutiolla (tiedostokoko max. megatavu).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *