Joskus vanne kiristää päätä – yleensä silloin kun kauppa ei käy. Pieleen mennyt puhelu tai missattu tarjous tuntuu maailmanlopulta – varsinkin kun niitä tulee monta putkeen. Miten myydä rennosti, kun mikään ei suju?
Myyjä voi vaikuttaa kauppojen syntymiseen vain rajallisesti. Jokaiselle tulee joskus vastaan asiakkaita, jotka ostavat vaikka itse tekisi kaiken pieleen. Vastaavasti jotkut prospektit eivät lämpene vaikka myydä tekisi mitä. Myyjä voi vaikuttaa siihen kuinka paljon hän tekee kauppaa, mutta yksittäisen kaupan kohdalla lopputulos ei koskaan ole myyjän vallassa.
Myyntityöhön on pakko suhtautua stooalaisella tyyneydellä. Annan parhaani, ja katson mihin se tänään riittää. En masennu, vaikken aina onnistu.
Epäonnistuminen kyrsii, mutta onko yksittäisellä mokalla iso merkitys?
- Vaikka tämä puhelu meni pieleen, ei haittaa.
- Vaikka tämä tapaaminen ei johtainut tarjoukseen, ei haittaa.
- Vaikken saanut tätä kauppaa, ei haittaa.
Huomaa, etten suinkaan kannusta sluibailemaan ja suhtautumaan työhön leväperäisesti. Aina pitää valmistautua kunnolla ja antaa kaikkensa!
Pitää kuitenkin ymmärtää, että on kohtuutonta odottaa kaiken onnistumista, joten välillä epäonnistuu väkisin. Joku kauppa menee aina ohi suun. Kun ymmärtää ettei joka kerta voi onnistua, saa tekemiseen rentoutta, joka itse asiassa parantaa kaupan saamisen todennäköisyyttä. Asiakas ostaa helpommin, kun myyjä ei väkisin paina päälle.
Yksittäisen asiakaskohtaamisen lisäksi myyjän kannattaa soveltaa ajatusmallia laajemminkin. Esimerkiksi uuteen hommaan hyppäävä myyjä voi ajatella:
- Vaikken ikinä oppisi myymään juuri tätä tuotetta, voin silti menestyä myyjänä.
Esimerkiksi minulle Me Naiset oli tekemätön paikka, vaikka Tekniikan Maailman tilauksia meni roppakaupalla.
Kun ymmärtää, että jokaista taistelua ei ole pakko voittaa, pärjää paremmin myyjän uralla. Harjoittele myyntitaitoja, valmistaudu asiakaskohtaamisiin ja hae määrätietoisesti kauppaa, mutta pidä mielessä ettei lopputulos ole omissa käsissäsi.